Costa Rica (Corcovado)2009

In de zomer van 2009 zijn we vanuit Curacao voor de 2e keer naar Costa Rica gereisd. Deze keer wilden we duiken en jungle combineren. We hadden besloten om in het zuiden naar Corcovado te gaan.

Vanuit Curacao namen we een vlucht naar Miami, daar een overstap naar San Jose. In San Jose namen we 1 overnachting en de volgende ochtend namen we een binnenlandse vlucht naar het zuiden: palma del Sur. Daar stapten we in een jeep en reden we 2,5 uur naar de rievier waar we op een boot stapten. De bootocht voerde ons door dicht begroeide jungle en uiteindelijk bereikten we de zee. Langs de kust voeren we verder naar het zuiden. De kust was onbewoond zover we konden zien. Dicht, groen regenwoud als een muur van groen was ons uitzicht vanaf de boot. Na een paar uur voeren we naar de kant, en daar stapten we in het water. Onze bagage boven ons hoofd om het droog te houden. Een tractor bracht ons onder de bomen door naar een paar hutten dat de komende weken ons onderkomen zou zijn. Bij elke hut stonden paraplus en laarzen. Dat beloofde niet veel goeds.

Corcovado is een uitgestrekt regenwoud, grotendeels onbewoond. Enkele plaatsjes waar goudzoekers samenkomen. Toerisme was in 2009 nog niet erg ontwikkeld.

Corcovado National Park

Voor de kust ligt een klein eilandje Isla de Cano dat werd ons duikgebied. Maar rond ons resort waren wandelpaden door de jungle aangelegd. Overal hoorden we apen, vooral smorgens maakten de brulapen je wakker. De roep van de toekan door het woud is onwaarschijnlijk mooi. Luiaarden, tapirs en talloze vogels bewonen dit gebied.

Er waren weinig toeristen en de meesten bleven ook maar maximaal 2 dagen. De eigenaar was ook verbaasd dat wij zo lang bleven, er was nl niks te doen. Behalve de overweldigende natuur tot je nemen. Het regende vrijwel dagelijks (regentijd juli tot november), maar ondanks dat was het er fantastisch.

Het duiken: Met de tractor word je naar beneden gebracht waar een bootje je komt ophalen. In 45 minuten vaar je naar het eiland en eromheen. Onderweg zagen we een keer een schooltje pseudo orcas (grote dolfijnen). Het duiken is typisch voor de pacific. Minder koraal dan in de Cariben, zicht is wat meer groenig, maar wel overal whitetip reefsharks.